ابزار کمکی شرکت ضدویروس Bitdefender برای مقابله با باج افزارهای رایج

ابزار کمکی شرکت ضدویروس Bitdefender برای مقابله با باج افزارهای رایج

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، شرکت ضدویروس Bitdefender ، ابزار کمکی رایگانی برای جلوگیری از آلوده شدن کامپیوترها به باج افزارهای (Ransomware) رایج امروزی، از جمله TeslaCrypt ،CTB-Locker و Locky منتشر کرده است.

کارشناسان و مشاوران امنیتی همواره قربانیان این نوع بدافزارها را از پرداخت باج برای آزادسازی اطلاعات رمز شده، باز می دارند و منع می کنند. دلیل اصلی این مخالفت و ممانعت، تنها مسائل اخلاقی و عرفی است که نباید به هر شکل، تسلیم باجگیری و اخاذی شد. وگرنه تجربه و مشاهدات سال گذشته به دفعات ثابت کرده که پس از پرداخت باج، اطلاعات قربانیان به درستی رمزگشایی و آزاد می شود.

در حقیقت، باجگیران تلاش زیادی می کنند تا پس از دریافت باج، قادر به بازگشایی و بازگرداندن اطلاعات کاربران باشند. در واقعیت، ادامه فعالیت باج افزارها و سودآوری آنها متکی به اعتبار و سابقه ای است که از قربانیان قبلی خود کسب می کنند تا بتوانند قربانیان بیشتری را تشویق به پرداخت باج کنند.

به همین دلیل، بسیاری از باج افزارها دارای راهکارهایی برای کنترل فایلهای قربانی خود هستند تا مانع از رمزگذاری دوباره و یا چند باره آنها شوند. در غیر اینصورت، در هنگام بازگشایی فایلها، امکان دارد بسیاری از فایلهای چند بار رمز شده، به حالت اولیه و آزاد خود باز نگردند. وضعیتی که مشتری (قربانی) را از معامله ای که کرده، ناراضی و شاکی خواهد کرد.

شرکت ضدویروس Bitdefender هم از همین راهکارهای باج افزارها استفاده کرده و ابزاری برای جلوگیری از آلوده شدن کامپیوترها به این نوع بدافزارها تهیه و به رایگان ارائه کرده است. این ابزار باعث می شود تا کامپیوتر آلوده به نظر بیاید و در نتیجه باج افزار از آلوده کردن مجدد آن خودداری می کند.

این ابزار در مقابل گونه های فعلی باج افزارهای TeslaCrypt ،CTB-Locker و Locky به درستی عمل می کند و مانع از آلوده شدن به این باج افزارها می شود. البته باید توجه داشت که گونه های جدید و متفاوت از این باج افزارها دائماً در حال ظهور هستند و این ابزار کمکی که توسط شرکت ضدویروس Bitdefender ارائه شده تنها قادر است مانع از آلودگی به گونه های فعلی و شناخته شده، شود و تضمینی در مقابل گونه های آتی و جدید وجود ندارد.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت