بازیابی اطلاعات به روش سخت افزاری و نرم افزاری

بازیابی اطلاعات

یکی از روش هایی که به کمک آن می توانیم اطلاعات از دست رفته را بازیابی کنیم راهکارهای نرم افزاری هستند. به روش¬های بازیابی اطلاعات به صورت نرم افزاری بازیابی منطقی هم گفته می شود. این پروسه به این شکل است که به کمک نرم افزارهای مخصوصی که برای این کار طراحی شده اند یا ابزارهایی که در همین زمینه موجود هستند فردی که در حوزه بازیابی اطلاعات تبحر دارد قادر است تا اطلاعات از دست رفته را مجددا بازگرداند.

یکی از معروف ترین این نرم افزارها و ابزارها هم PC3000 نام دارد. گاها افراد فکر می کنند با توجه به اینکه قرار است پروسه بازیابی اطلاعات به وسیله یک نرم افزار صورت بگیرد، کار خیلی سختی پیش رو وجود نداشته و خودشان برای ریکاوری اطلاعات از دست رفته اقدام می کنند. همین کار در بسیاری از مواقع سبب اور رایت شدن داده ها شده و در نهایت نه تنها اطلاعات بازیابی نمی شوند بلکه امکان بازیابی آنها به وسیله یک متخصص هم به صفر نزدیک می شود و اطلاعات به شکلی دائمی پاک شده و از دست می روند.

دو نکته مهم هنگام از دست رفتن اطلاعات وجود دارند که بهتر است حتما به آنها دقت داشته باشید:

  • 1. اگر هارد و یا حافظه تان به هر دلیلی خراب شده و اطلاعات آن از دست رفت به هیچ عنوان نرم افزارهای بازیابی اطلاعات را روی آن نصب نکنید. چون اطلاعات پاک شده در حافظه های ذخیره ساز باقی می مانند وبا این کار خودتان با دستهای خودتان آنها را پاک می کنید.
  • 2. اگر هارد دیسک شما به صورت کامل فرمت نشده باشد امکان بازیابی اطلاعات پاک شده از روی درایوها هم وجود دارد. در غیر این صورت دیگر امکان دسترسی به داده ها وجود ندارد و انها کاملا پاک می شوند.

بازیابی اطلاعات به روش سخت افزاری

روش دیگری که برای ریکاوری و بازیابی اطلاعات پاک شده مطرح می شود را می توان روش سخت افزاری معرفی کرد. در این شیوه از بازیابی اطلاعات از دست رفته قطعه های سخت افزاری که دچار مشکل شده و یا آسیب دیده اند در محیط هایی مخصوص همین کار که آنها را به نام محیط های آزمایشگاهی می شناسند در صورت امکان تعمیر شد و اگر هیچ راهی وجود نداشته باشد آنها را جایگزین و تعویض می کنند. به این پروسه بازیابی و ریکاوری اطلاعات به صورت فیزیکی هم گفته می شود. معمولا در شرایط زیر نیاز به بازیابی اطلاعات به صورت سخت افزاری وجود دارد:

    • برد سوخته است
    • موتور دچار سوختگی شده باشد
    • روی برد علائمی نظیر شکستن اطلاعات دیتا و همینطور برق دیده می شود
    • هارتان ضربه خورده است و یا از هر ارتفاعی به زمین افتاده است
    • هارد صدا می دهد
    • حافظه از لحاظ سخت افزاری بدسکتور شده باشد

هزینه بازیابی و ریکاوری اطلاعات

خیلی از افرادی که اطلاعات از دست رفته دارند و می خواهند به ریکاوری و بازیابی اطلاعاتشان بپردازند برایشان مهم است که با این کار چه هزینه ای را متحمل می شوند. قطعا اگر فرد اطلاعات بسیار مهم و ارزشمندی داشته باشد که از دست رفتن آنها برایش گران تمام شود حاضر است هر هزینه ای بکند تا این اطلاعات را مجددا به دست آورد. اما البته که هر خدماتی استانداردهای قیمتی خود را داشته و اینطور نیست که به صرف اینکه فرد به شدت به اطلاعاتش احتیاج دارد قیمت های خارج از عرفی به وی اعلام شود.

 

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت