بازیابی اطلاعات در صورت آسیب فیزیکی به هارد

بازیابی اطلاعات در صورت آسیب فیزیکی به هارد

یکی از مشکلاتی که باعث می شود اطلاعات روی هارد پاک شوند، آسیب فیزیکی به هارد دیسک است. در واقع قطعات درونی هارد دیسک های کلاسیک مکانیکی هستند و به همین جهت در برابر ضربه یا رطوبت آسیب پذیر هستند. در حافظه های SSD تلاش شده است این آسیب پذیری کاهش پیدا کنند و این نوع از حافظه ها مقاومت بیشتری دارند. با توجه به این مسائل بهتر است مراقب خطرات مختلفی که هارد دیسکتان را تهدید می کنند باشید زیرا پیشگیری بهترین راهکار محافظت از اطلاعات می باشد. در صورت آسیب دیدن هارد دیسک بهتر است برای بازیابی اطلاعات به متخصصان مراجعه نمایید زیرا تعمیر فیزیکی هارد نیازمند تخصصی خاص دارد.

در صورت آسیب دیدن هارد دیسک امکان دارد انواع مختلفی از صدمه های جسمی ایجاد شده باشد. برای مثال یک صدمه ی رایج این است که لایه ی فلزی درونی دچار آسیب می شود. همچنین، یک هارد دیسک می ‌تواند از چندین خرابی مختلف مکانیکی مانند شکستن هد و خرابی موتور رنج ببرد. نوارهای مغناطیسی هم که به راحتی قابل شکستن و پاره شدن هستند. اما بهتر است توجه داشته باشید که حتی اگر آسیب از نوع جدی باشد، ممکن است داده ها قابلیت بازیابی داشته باشند و با فنون مختلف می توان اطلاعات را دوباره به دست آورد.

زمانی که هارد دیسک از کار می افتد اولین اقدام حیاتی جدا کردن دیسک از دستگاه است. این عمل مشکل است زیرا ممکن است صدمه ی ایجاد شده را افزایش دهد. در واقع نباید قسمت درونی هارد دیسک گرد و غبار بگیرد. اگر هارد دیسک در یک محیط عادی باز شود، امکان دارد که گرد و غبار محیط روی پلاتر آن نشسته و بین قطعات گیر بیفتد. فاصله ی بین پلاتر و هد در هارد دیسک حدود سه نانومتر است و ذرات غبار بسیار بزرگتر از این اندازه هستند. بنابراین حتی وجود مقدار کمی از گرد و غبار می تواند سبب شکستن یا آسیب به عملکرد هد شده و مشکلات را بیشتر کند. به همین علت متخصصان در محیطی عاری از گرد و غبار که به شدت کنترل شده است اقدام به بازگشایی هارد دیسک می کنند.

بازیابی اطلاعات در صورت آسیب فیزیکی به هارد

در صورت وجود شکستگی در قسمت های اصلی هارد دیسک، اطلاعات در خطر جدی قرار خواهند داشت. البته گاهی می توان بخش های شکسته را تعمیر کرد یا آن ها را با قطعات دیگر جایگزین ساخت. در صورت دقت و انجام درست این سلسله اعمال ممکن بتوان اطلاعات هارد دیسک را با موفقیت بازیابی کرد. به شکل کلی می توان گفت در صورت آسیب دیدن هارد دیسک، مجموعه مراحل مختلفی از جمله بازسازی بخش ‌های هارد دیسک به منظور ایجاد ایمیج از دیسک و تعمیر بخش ‌های آسیب دیده با استفاده از نرم ‌افزار های پیشرفته نیاز است تا هارد دیسک دوباره بتواند عملکرد خود را به دست آورد. در حال حاضر تکنولوژی های جدید مانند وجود اتاق های کاملا تمیز و لباس های مخصوص، به متخصصان در انجام این سلسله اعمال کمک می کند. با وجود این عوامل می توان امیدوار بود که اطلاعات ارزشمند بازیابی شوند.

منبع: wikihow

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت