علت شنیدن صدای تق تق از هارد دیسک

علت شنیدن صدای تق تق از هارد دیسک

ممکن است در حین کار با هارد دیسک متوجه صدای تق تق شوید. شنیده شدن صداهای غیرطبیعی مانند صدای تق تق در هارد، در اصل هشداری است برای اینکه بدانید که هارد دیسک به درستی کار نمیکند. شایع ترین این علایم به شرح زیر است:

  • عمر مفید هارد به پایان رسیده است.
  • مشکل در منبع تغذیه مشکل و هارد را خوب تغذیه نمی‌کند.
  • هارد ضربه خورده و به لحاظ فنی دچار مشکل شده است.
  • هد هارد دیسک آسیب دیده است.

وقوع هریک از عوامل بالا می‌تواند سبب نشناختن هارد شود و یا به اصطلاح هارد بالا نیاید و پیغام عدم شناسایی بدهد. توجه داشته باشید که هاردها به ضربه حساس هستند پس باید مراقب باشید.

علت شنیده شدن صدای تق تق هارد چیست؟

  1. هارد دیسک آسیب دیده ممکن است صدای تق تق یا خرت خرت  به دلیل کالیبراسیون حرارتی  بدهد.هارد هم برای پاسخ به افزایش دمای بدنه از خود واکنش نشان می‌دهد تا به موقعیت مجدد خود دست یابد.
  2. دلیل دوم بلند شدن  صدای هارد  به علت استفاده از یک منبع تغذیه نامناسب و ناپایدار است،حتما نوسانات منبع تغذیه را جدی بگیرید چرا که بیشترین اسیب به هارد از طریق منبع تغذیه وارد می شود. وقتی که هد روی ناحیه ای از هارددیسک قرار می گیرد الکترونیک های HDD دوباره ریستارت می شوند.به طور معمول وقتی که هد در یک موقعیت اشتباه قرار می گیرد قادر به دریافت سیگنال نیست، در این حالت از هارد ، صدای خرت خرت کردن، کلیک کردن و یا هر صداهای دیگر بلند می شود.
  3. همچنین زمانی که فرآیند لود کردن فریم‌ویر با شکست مواجه شود صدای کلیک کردن یا خرت خرت کردن ایجاد می شود.سیستم هنگ می کند و  پردازنده قادر به کنترل عملیات هارد نیست. در همه این موارد ابتدا باید علت صدا دادن هارد تشخیص داده شود و بعد یک استراتژی کاربردی و موفق برای ریکاوری هارد و بازیابی موفق اطلاعات از روی هارد خراب انتخاب شود.
© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت