تقسیم بندی حافظه ها

RAM

تقسیم بندی حافظه ها

واحد تحقیقات مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت در این مقاله اطلاعاتی مفید درباره انواع تقسیم بندی حافظه ها را به زبانی ساده تر برای شما بیان خواهد کرد.
تقسیم بندی حافظه ها در کامپیوتر دارای بخش های مختلفی می باشد:

  • حافظه دسترسی تصادفی (رَم) RAM
  • حافظه فقط خواندنی (رام) ROM
  • حافظه پنهان Cache
  • حافظه دسترسی تصادفی پویا Dynamic RAM
  • حافظه دسترسی تصادفی ایستا Static RAM
  • ویر فِلَش Flash Memory
  • حافظه مجازی Virtual Memory
  • حافظه ویدیویی Video Memory
  • بایوس (واسط سخت‌افزار و نرم‌افزار) BIOS

اکنون بخشی از این تقسیم بندی حافظه ها را به طور مختصر برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

حافظه فقط خواندنی (Read only Memory) : 

این حافظه ها که مرسوم به  ROM هستند و به عنوان یک قطعه سخت افزاری مهم در سیستم شناخته می شوند و از جنس نیمه هادی می باشند. این حافظه ها دارای اطلاعاتی دائمی بوده که از قبل توسط کارخانه سازنده و تولیدکننده رایانه در آن قرار داده شده است. گفتنی است که این داده های بسیار مهم ، برای راه اندازی رایانه ضروری هستند و براحتی تغییر نخواهند کرد

همچنین حافظه مذکور با عنوان سامانهٔ ورودی/خروجیِ پایه (Basic Input/Output System یا BIOS) نیز می باشد.

حافظه فرار (Volatile Memory) :

این حافظه در صورتی که تغذیه اش قطع گردد ، اطلاعاتش را از دست میدهد و درست بر عکس حافظه غیرفرار (non-volatile memory) می باشد. همان طور که از اسم حافظه غیرفرار معلوم است است، این حافظه در صورت قطع تغذیه ، اطلاعاتش ثابت باقی خواهد ماند.

باید اعلام کرد که اکثر حافظه‌های دسترسی تصادفی (RAM) امروزی فرار هستند ازجمله حافظه دسترسی تصادفی پویا (DRAM) و حافظه دسترسی تصادفی ایستا (SRAM).

حافظه‌ های تداعیگر و رم‌های دو-درگاهی معمولاً از حافظه‌های فرار استفاده می‌کنند. از فناوری‌های اولیه ذخیره داده‌ها می‌توان به حافظه خط تأخیر و لوله ویلیامز اشاره کرد.

حافظه تصادفی (Random Access Memory) :

این حافظه نیز با عنوان دیگری یعنی حافظه خواندن/نوشتن (Read-Write Memory) نیز شناخته می شود و البته حروف اختصاری حافظه تصادفی  رَم (RAM) است. کاربرد این نوع حافظه برای ذخیره‌سازی موقت اطلاعات است و یک رم داده های ذخیره شده را قادر می کند تا به طور مستقیم در هر مرحله تصادفی در دسترس باشند ؛ در مقابل دیگر رسانه‌های ذخیره داده مثل هارد دیسک ها، سی دی ها، دی وی دی‌ها و نوارهای مغناطیسی و نیز انواع حافظه‌های ابتدایی مثل حافظه درام اطلاعات را به خاطر محدودیت طراحی مکانیکی به طور متوالی در مراحل ازپیش تعیین شده می‌خواند و ثبت می‌کند به همین جهت زمان دسترسی به داده‌ها بستگی به مکان آن خواهد داشت.

حافظه نهان

حافظهٔ نهان دارای اسم های مختلف دیگری مانند پنهان، میانگیر ، کاشه یا کش (Cache) می باشد و قسمتی از حافظه سریع که چند دستور بعدی که باید توسط پردازنده پردازش شوند را به صورت موقت در خود قرار می دهد و به این صورت این امکان را به سیستم می دهد تا به سرعت به آنها دسترسی داشته باشد. این حافظه سریع درون پردازنده مرکزی قرار دارد و باعث صرفه جویی در زمان مراجعه به حافظه اصلی خواهد شد.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت