فناوری فایرفاکس نایتلی پروژه جدید موزیلا

firefox

کمپانی های سازنده ی مرورگرها پیوسته در تلاشند تا از طریق رمزگذاری اتصال کاربر به سیستم های میزبان سایت ها، از نفوذ به شبکه جلوگیری نمایند. در این رابطه اخیرا موزیلا خبری از فایرفاکس نایتلی، پروژه ی جدیدش منتشر کرده که گفته می شود یک حرکت رو به جلو در زمینه ی امنیت شبکه محسوب می شود.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت همواره می کوشد تا بروزترین خبرها و همچنین خدمات بسیار مناسبی را در خصوص بازیابی اطلاعات برای شما عزیزان ارائه دهد

فایر فاکس نایتلی نسخه آزمایشی مرورگر فایرفاکس بوده که این ورژن جدید از فناوری خاصی با نام «DNS بر اساس HTTPS» که به اختصار به آن DoHگفته می شود،بهره می برد. DNS برای تبدیل نام سیستم ها به آدرس آی پی، مورد استفاده قرار می گیرد و  HTTPS هم نام یک پروتکل برای انتقال داده ها در شبکه است.

با کمک فناوری DoH اگر کسی در میان راه ارتباطی شما با سرور قرار بگیرد، نمیتواند بفهمد که شما قصد دسترسی به چه سروری در اینترنت را دارید و همین امر موجب می شود افراد سودجو نتوانند شما را به سمت سایت های تقلبی خود منحرف کنند.

بر اساس گفته های این کمپانی،موزیلا در تلاش است روش هایی را آزمایش کند که در آن سوال و جواب های مورد نیاز در خصوص DNS، رمزنگاری شوند تا فراهم کننده های خدمات DNS نتوانند اطلاعات مرتبط با تاریخچه مرورگر را جمع آوری یا اشتراک گذاری کنند.لازم به ذکر است موزیلا برای پیاده سازی این قابلیت باید با شرکت های فراهم کننده خدمات DNS همکاری کند. در همین راستا موزیلا همکاری خود را با شرکت  Cloudflare یکی از ارایه دهندگان خدمات DNS  آغاز کرده است.

گوگل هم قصد دارد یک فناوری مشابه با نمونه ی ذکر شده را بر روی اندروید P ارایه دهد که این فناوری  «DNS بر اساس TLS» نام گرفته است. با این حساب ممکن است در آینده امکان  انتقال امن اطلاعات با DNS برای همه ی سیستم عامل ها فراهم شود.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت