تاثیرات منفی کرونا بر بازار HDD ها

تاثیرات منفی کرونا بر بازار HDD ها

کرونا ویروس جدید در قسمت های مختلف صنعت از جمله بخشهای زیادی از بخش فناوری تأثیر مخربی داشته است. یکی از قسمت هایی که دچار ضررهای فراوان شده است بازار HDD ها است که قبل از اینکه اختلال در بیماری همه گیر وجود داشته باشد در حال افول بود و شیوع این بیماری اوضاع آن را بدتر کرد. در هفته های گذشته خبرگذاری های مختلفی عنوان کردند که بازار HDD ها شاهد سقوط شدید با شیب سالانه ی 13 درصد است و از فروش 77 میلیون دستگاه در 2019، به 67 میلیون فروش در 2020 افت کرده است. یعنی افت 14 درصد داشته است.

در گزارش ها آمده است که کاهش فصلی فروش بزرگترین عامل این افت شدید در بازار HDD ها بوده است، اما اختلالات در تولید چین که ناشی از کووید 19 است نیز تأثیر زیادی در این روند داشته اند. دلیل دیگر کاهش محموله های HDD کنسول های نسل جدیداست. Xbox Series X و PlayStation 5 هر دو به جای دیسک های سخت معمولی که در کنسول ها یافت می شوند از درایوهای حالت جامد استفاده می کنند، به این معنی که تقاضا از این صنعت به شدت کاهش یافته است.

هارد دیسک ها یکی از قدیمی ترین حافظه های استفاده شده در دنیا هستند و اکنون 64 سال از تاریخ ساخت آن ها می گذرد. اولین هارد دیسک ساخته شده RAMAC نام داشت و ابعاد آن بسیار بزرگ بود. این هارد دیسک درون یک اتاق جایگذاری شده بود و فقط می توانست 5 مگابایت گنجایش را در اختیار صاحبانش بگذارد. معمولا این هارد ها برای ذخیره ی اطلاعات مبلغی را به عنوان اجاره ی ماهیانه دریافت می کردند.

با روی کار آمدن کامپیوترها و رواج تدریجی آن ها، مردم به حافظه هایی کوچک تر و پر حجم تر احتیاج داشتند و بازار HDD ها رونق خود را آغاز کرد. وسایل الکترونیکی با قیمت کمتر تولید شده و به سرعت در بین مردم طرفدار پیدا کردند. در اواخر دهه ی 80 میلادی دانشمندان توانستند برای ذخیره اطلاعات روی کامپیوترها HDD هایی کوچک نصب کنند. با روند ارتقا  موبایل ها و کامپیوتر ها از هارد دیسک به حافظه SSD می توان انتظار داشت که به زودی تکنولوژی هارد  کنار زده شود و به عنوان یک میراث از آن یاد خواهد شد. استفاده از حافظه های SSD به جای دیسک های سخت، اصلی ترین عامل کم فروغ شدن این محصول به نظر می رسد.

تاثیرات منفی کرونا بر بازار HDD ها

در حال حاضر در بازار HDD ها، شرکت Seagate با 42 درصد سهام بیشترین فروشندگان در بازار را دارا بوده و در رتبه نخست قرار دارد. WDC دارای ( 37 درصد) و توشیبا (21 درصد) بوده و در رتبه های بعدی فروش قرار گرفته اند.با وجود SSD های ارزان تر و دارای حجم ذخیره ای بیشتر، هارد دیسک ها به اندازه گذشته محبوب نیستند. با انتشار این خبر که کنسول های جدید دیگر از هار دیسک ها استفاده نمی کنند، به نظر می رسد بازار این قطعات در سال های آتی بیش از پیش شاهد سقوط باشد.

منبع: techspot.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت