کوچکترین دیسک سخت جهان با استفاده از اتم ها اطلاعات را ذخیره می کند

کوچکترین دیسک سخت جهان با استفاده از اتم ها اطلاعات را ذخیره می کند

دانشمندان روش جدیدی را برای ذخیره داده ها با استفاده از اتمهای واحد ایجاد کرده اند، که کوچکترین دیسک سخت جهان را تولید می کند. پیشرفتی بی سابقه در ذخیره داده ها که می تواند اجازه دهد تمام کتاب هایی که تاکنون توسط انسان ها ساخته شده اند بر روی یک هارد دیسک با اندازه ای برابر با یک تمبر پستی نوشته شوند.

هر روز، جامعه مدرن بیش از یک میلیارد گیگابایت داده جدید ایجاد می کند. برای ذخیره تمام این داده ها، به طور فزاینده حائز اهمیت است که هر بیت تا جای ممکن فضای کمتری را اشغال کند. دانشمندان موسسه نانوساینس در دانشگاه دلفت در هلند توانستند یک حافظه ی یک کیلوبایتی (8000 بیت) بسازند، که در ساختمان آن هر بیت توسط موقعیت یک اتم کلر منفرد نشان داده می شود.

ساندر اوت، دانشمند برجسته ی مسئول این پروژه، در توضیحی که درباره ی کوچکترین دیسک سخت جهان  ارائه شد، گفت: از نظر تئوری، این تراكم ذخیره سازی باعث می شود كتاب هایی كه تاكنون توسط انسانها ساخته شده اند بر روی یك تمبر پست نوشته شوند.آنها به تراکم 500 ترابیت در هر اینچ مربع (Tbpsi) رسیدند، 500 برابر بهتر از بهترین دیسک سخت تجاری که در حال حاضر موجود است. در سال 1959، ریچارد فاینمن، فیزیکدان، همکاران خود را به چالش کشید تا در کمترین مقیاس ممکن جهان حافظه ای برای ذخیره سازی اطلاعات بسازند.

وی در سخنرانی معروف خود “اتاق زیادی در آن پایین وجود دارد”، اظهار کرد كه اگر سكویی داشته باشیم كه به ما اجازه دهد اتم های جداگانه را بطور منظم مرتب كنیم، می توانیم یك قطعه اطلاعات را در هر اتم ذخیره كنیم. برای احترام به فاینمن، محققان بخشی از سخنرانی وی را در زمینی با عرض 100 نانومتر دوباره کدنویسی کردند.

این تیم برای ساخت کوچکترین دیسک سخت جهان از یک میکروسکوپ تونل سازی روبشی (STM) استفاده کردند، که در آن یک سوزن تیز اتمهای یک سطح را یک به یک بررسی می کند. دانشمندان با این سوزن ها نمی توانند اتمها را ببینند بلکه می توانند از آنها برای فشار دادن اتمها استفاده کنند. اوت بیان کرد: “هر بیت از دو موقعیت در سطح اتم های مس تشکیل شده و یک اتم کلر نیز وجود دارد که می توانیم بین این دو موقعیت به جلو و عقب بکشیم.”

کوچکترین دیسک سخت جهان با استفاده از اتم ها اطلاعات را ذخیره می کند

“اگر اتم کلر در جایگاه برتر قرار داشته باشد، سوراخی در زیر آن وجود دارد – ما این را یک می نامیم. اگر سوراخ در بالا قرار داشته باشد و بنابراین اتم کلر در پایین باشد، بیت صفر است.” از آنجایی که اتمهای کلر به غیر از نزدیکی سوراخ ها توسط سایر اتمهای کلر احاطه شده اند، یکدیگر را در جای خود نگه می دارند. محققان گفتند كه این روش با سوراخ ها بسیار پایدارتر از روش هایی است كه اتمهای سست دارند و برای ذخیره سازی داده ها مناسب تر هستند. به نظر می رسد با این اختراع جدید دنیای تکنولوژی دچار تغییرات بسیار زیادی شود.

منبع:ndtv.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت