تعمیر و رفع بدسکتور هارد

بدسکتور هارد

بدسکتور بر روی هارد دیسک به دسته کوچکی از فضای ذخیره سازی هارد گفته می شود. این فضا دارای عیب است. این سکتور خراب به درخواست‌های خواندن یا نوشتن پاسخ نخواهد داد. بدسکتور‌ها می‌توانند روی هاردهای مغناطیسی و همچنین بر روی هاردهای جدید SSD  ایجاد شوند.

در حالت کلی ۲ نوع بدسکتور وجود دارد: نوع اول از آسیبهای فیزیکی نتیجه می‌شوند(physical  یا hard) و نوع دوم از خطاهای نرم افزاری حاصل می‌شوند که قابل تعمیرند. ( logical  یا soft  ) با ما در آکادمی هارد ایران همراه باشید تا اطلاعات لازم و ضروری در رابطه با بدسکتور را کسب نمایید.

بد سکتورهای فیزیکی

فیزیکال بدسکتور به این معنا است که کلاستر یا ناحیه کوچکی بصورت فیزیکالی خراب می‌شود. یکی از دلایل ایجاد این بدسکتور فیزیکی می‌تواند برخورد یا لمس هد باشد. در مواقعی گرد و خاک نیز باعث بدسکتور‌های فیزیکالی می‌شود. این نوع بدسکتور غیر قابل تعمیر است. مگر اینکه اطلاعات شما برایتان حائز اهمیت باشد که در این حالت ما در آکادمی هارد ایران با تنظیمات خاصی اقدام به ریکاوری هارد بدسکتوری می‌کنیم. لازم به ذکر است بدسکتور‌های فیزیکالی ممکن است باعث صدای ناهنجار هارد دیسک شود.

لاجیکال بدسکتور

کلاستر یا ناحیه از از هارد دیسک است که کارکرد مناسبی ندارد. زمانی که سیستم عامل سعی در خواندن سکتور‌ها می‌کند متوجه ایرادی می‌شود این ایراد ناشی از منطبق نبودن ECC  (Error correction code)  است. این ارور  به این معنا است که محتویات سکتور با قالب ECC مطابقت ندارد. در این حالت هارد دیسک این سکتور را به عنوان بدسکتور علامت گذاری می ‌کند. نکته قابل توجه آن که این سکتور با Overwriting  هارد با ۰ یا low level format  قابل تعمیر است. البته Windows disk check tool هم می‌تواند تعمیر بدسکتور لاجیکالی را انجام دهد.

دلایل ایجاد بدسکتور فیزیکالی

هارد درایوها ممکن است در همان ابتدا با بدسکتور از کارخانه خارج شوند. نکته قابل توجه آن که این خطاها تنها برای هاردهای قدیمی نیست و معمولا در ساخت هارد‌های اس اس دی هم امکان وجود بد سکتور در زمان ساخت وجود دارد.  به همین دلیل هاردهایی از همان اول با چند سکتور خراب تولید می‌شوند. این هارد‌ها به عنوان سکتور معیوب مشخص می‌شود. عموما کارخانه با عملیات خاصی این بدسکتور‌ها را حذف می‌کند و هارد دیسک را بدون بدسکتور تحویل مصرف کننده می‌دهد.

در هاردها  به دلیل تعداد دفعات بالای خواندن و نوشتن، سکتورها معیوب می‌شوند.

دلایل ایجاد بدسکتور لاجیکالی

بدسکتورهای نرم یا لاجیکالی توسط مشکلات نرم افزاری ایجاد می‌شوند. برای مثال، اگر سیستم شما به طور ناگهانی به علت قطع برق یا کشیده شدن کابل برق خاموش شود، این امکان وجود دارد که هارد درایو در وسط نوشتن یک سکتور خاموش شود. در برخی موارد ممکن است سکتور موجود بر روی هارد حاوی اطلاعاتی باشد که با  error-correction code شان هماهنگ نباشد. در این صورت سکتور به عنوان سکتور معیوب مشخص می‌شود. همچنین ویروس‌ها و نرم افزارهای مخربی که موجب ایجاد مشکل برای سیستم شما می‌شوند، می‌توانند باعث ایجاد بد سکتورهای لاجیکالی و پیشرفت آن‌ها شوند.

از دست دادن اطلاعات

وبدسکتورها، حتی مواقعی که به نظر می‌رسد هارد درایو به درستی در حال کار است، می‌توانند پیشرفت کنند و باعث خرابی اطلاعات شما شوند. این یکی از دلایلی است که ضرورت گرفتن بک آپ از اطلاعات را مشخص می‌کند. در واقع تنها با داشتن چند کپی از اطلاعات است که می‌توانیم از خرابی اطلاعات به وسیله بدسکتورها، جلوگیری کنیم.

وقتی کامپیوترتون متوجه یک بدسکتور می‌شود،  در اولین قدم آن سکتور را به عنوان بدسکتور علامت گذاری می‌کند و در آینده هنگام خواندن سکتورها آن سکتور خراب را نادیده می‌گیرد و آن سکتور بد را جا به جا می‌کند.

عدم خرابی هارد با وجود چند بد سکتور

مورد قابل توجه در خصوص بد سکتور‌ها، ایجاد چند بدسکتور در هارد شما حاکی از خراب شدن و از کار افتادن هارد شما نیست. با این حال اگر هاردتون مداوما با پیشرفت بدسکتورها مواجه شود،  می‌توان گفت هارد شما رو به خرابی می‌رود و باعث خراب شدن اطلاعات هارد  شما می شود. در این مرحله نیاز است که از اطلاعات هارد خودتان بک آپ گیری نمایید و هارد را برای تعیمر به مراکز معتبر ببرید.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت