روش‌های پاک کردن اطلاعات از هارد بدون امکان ریکاوری

روش‌های پاک کردن اطلاعات از هارد بدون امکان ریکاوری

 در این بخش قصد داریم شما را با روش‌ های پاک کردن اطلاعات از هارد بدون امکان ریکاوری آشنا سازیم. روشهای زیر به شما کمک می کند تا اطلاعات خود را به طور کامل از روی هارد حذف نمایید.

روش‌ های پاک کردن اطلاعات از هارد بدون امکان ریکاوری

انتقال اطلاعات جدید بر روی هارد

یکی از ساده‌ترین روش‌ ها این است که بعد از پاک کردن همه اطلاعات، اطلاعاتی جدید و به‌دردنخور بر روی هارد خود بریزید تا امکان بازیابی اطلاعات قبلی وجود نداشته باشد. برای اطمینان از اثرگذاری این روش، بهتر است که چند بار این کار را تکرار کرده و در هر بار کل فضای هارد را کاملا پر و خالی کنید. این کار زمان‌بر است؛ اما شما مطمئن خواهید بود که بعد از ریکاوری هارد با نرم‌افزار، هیچ‌یک از اطلاعات خصوصی شما بر نخواهند گشت.

حذف دائمی پارتیشن‌ها از طریق نرم افزار

برای این کار باید از نرم‌افزار رایگان Partition Resizer استفاده کنید. این برنامه می‌تواند داده‌ها را به‌طور کامل و دائمی، بدون امکان بازیابی پاک کند. همچنین بخش‌هایی از بایت‌های اطلاعاتی را با صفر پر می‌کند تا اطلاعات باقیمانده بر روی هر پارتیشن کاملا بی‌معنا و بلااستفاده باشند. این نرم افزار برای پاک کردن اطلاعات در ویندوزهای XP، vista، ۷، ۸ و ۱۰ مناسب است و حتی می‌توانید آن را بر روی ویندوز سرور نیز نصب کنید.

برای پاک کردن داده‌ها با این ابزار، ابتدا برنامه را باز کرده و بر روی پارتیشنی که قصد حذف آن را دارید کلیک راست کنید. حال بر روی گزینه Wipe Partiotion بزنید و آن را تایید کنید.

چند دقیقه صبر کنید تا اطلاعات پارتیشن به‌طور کامل پاک شوند. اگر می‌خواهید همه دیسک را پاک کنید، این کار را برای تک‌تک پارتیشن‌ها تکرار کنید.

پاک کردن هارد دیسک از طریق خط فرمان CMD

با فشردن کلیدهای ویندوز و R و تایپ کردن CMD می‌توانید وارد خط فرمان CMD شوید. حال باید عبارت diskpart را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید.

در این مرحله list disk را تایپ کنید تا همه درایوهای موجود در کامپیوتر به شما نمایش داده شوند.

حال عبارت select disk 1 را تایپ کنید تا دیسک موردنظر برای پاک کردن انتخاب شود.

اکنون عبارت clean را تایپ کنید.

پس از تکمیل فرایند پاک شدن اطلاعات، پیغام DiskPart succeeded in cleaning the disk. به شما نمایش داده می‌شود.

فرمت اطلاعات بدون بازگشت هارد

منظور از فرمت بدون بازگشت، انجام Full Format بر روی هارد است. در این روش اطلاعات موجود بر روی همه سکتورها با بیت‌های صفر جایگزین می‌شوند تا به‌طور کامل از بین بروند. برای این کار بر روی آیکون My Computer کلیک راست کرده و گزینه Manage را انتخاب کنید.

در صفحه بازشده در قسمت Disk management حافظه موردنظر خود را پیدا کرده و بر روی آن کلیک راست کنید.

حال گزینه format را بزنید.

توجه داشته باشید که چک‌لیست Performe Quick Format نباید فعال باشد. با برداشتن تیک این گزینه هارد فرمت کامل شده و اطلاعات بدون قابلیت ریکاوری حذف می‌شوند.

استفاده از نرم‌ افزار Hard Wipe

در روش‌های قبلی کل پارتیشن به‌طور کامل پاک می‌شود و شما نمی‌توانید اطلاعات را به‌صورت سفارشی پاک کنید. ممکن است شما قصد پاک کردن بخشی از اطلاعات را داشته باشید. با استفاده از نرم‌افزار Hard Wipe می‌توانید این کار را انجام دهید. برای این کار ابتدا نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید.بعد از باز کردن نرم‌افزار می‌توانید یک پوشه، درایو یا حتی فضای خالی هارد را برای پاک کردن انتخاب کنید.

بعد از انتخاب هریک بر روی گزینه start کلیک کرده و فضای هارد را کاملا پاک‌سازی کنید.

پس از پاک‌سازی شما می‌توانید همه سکتورهای هارد را با بیت‌های صفر پر کنید تا مطمئن شوید همه اطلاعات از بین رفته‌اند و امکان ریکاوری آن‌ها وجود ندارد.

HDD Low Level Format نرم افزار حذف اطلاعات هارد بدون بازگشت

یکی از نرم افزارهای کاربردی برای از بین بردن اطلاعات هارد استفاده از نرم افزار HDD Low Level Format می باشد. که می توانید از آن استفاده کنید.

در این مطلب روش‌ های پاک کردن اطلاعات از هارد بدون امکان ریکاوری را به شما معرفی کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت