علت سوختن هارد را بشناسید

بازیابی اطلاعات هارد سوخته

به طور معمول مردم به هاردی که روشن نمی‌شود و یا شناسایی نمی‌شود هارد سوخته می‌گویند. اما از نظر فنی باید طور دیگری پاسخ دهیم. اگر هارد به طور کامل خاموش است و روشن نمی‌شود؛ مشکل می‌تواند سوختن بورد PCB هارد و یا سوختن موتور چرخنده‌ی هارد دیسک باشد. اما گاهی هارد روشن می‌شود ولی شناسایی ندارد و یا حتا شناسایی دارد ولی ظرفیت آن صفر و یا عددی غیر از حجم واقعی هارد دیسک است. گاهی نیز اطلاعات روی هارد دیسک نیز قابل مشاهده است ولی امکان خواندن؛ کپی و نوشتن اطلاعات به علت بدسکتور یا مشکلات هد وجود ندارد. در هر حالت عموم مردم به این گونه هاردها؛ هارد سوخته می‌گویند.

علت سوختن هارد:

  • نوسانات برق
  • ضربه و آسیب‌های فیزیکی
  • تمام شدن عمر مفید هارد دیسک
  • آسیب دیدن هدها بر اثر جابجایی ناگهانی هارد هنگام کارکردن شدید هارد (به طور مثال هنگام کپی کردن اطلاعات؛ هارد اکسترنال را روی میز ناگهانی جابجا کنید.)
  • عدم تعمیر بدسکتورهای منطقی هارد در طول زمان و تبدیل شدن بدسکتورهای منطقی به بدسکتور فیزیکی و گسترش آنها در طول اکثریت سکتورهای سالم هارد و در نتیجه غیر قابل استفاده شدن هارد دیسک پس از طی مدتی نه چندان طولانی

نوسان برق به طور کلی در دو حالت می‌تواند به هارد دیسک آسیب بزند؛ در حالت اول ممکن است باعث سوختن بورد هارد دیسک شما شود که این خبر خوبی است؛ چرا که می‌توان بورد را جایگزین کرد و احتمال آسیب به اطلاعات شما در این حالت بسیار پایین است. البته به شرطی که فریم ویر هارد دیسک شما در این حالت نسوزد. سوختن فریم ویر در موارد نادری اتفاق می‌افتد و یکی از بدترین اتفاقات ممکن است؛ در این حالت دسترسی به اطلاعات شما در سخت‌ترین حالت ممکن خواهد بود و به طور کلی از آنجا که اطلاعات هیچ هاردی را بدون فریم ویر نمی‌توان خواند و فریم ویر کلید دسترسی به اطلاعات روی هارد دیسک است؛ در حالت سوختن فریم ویر فقط و فقط تعویض پلاتر جوابگو خواهد بود و البته نتیجه‌ی صد درصدی هم وجود ندارد و ممکن است نتوان باز هم به اطلاعات هارد دسترسی پیدا کرد.

نیاز به گفتن بدیهیات نیست که ضربه‌ی فیزیکی به طور کلی دشمن هارد دیسک است و به علت ظرافت زیاد قطعات مکانیکی درون هارد؛ هر نوع ضربه‌ای می‌تواند حیات هارد را با تهدید روبرو کند. دقت کنید که هاردهای ضد ضربه هم می‌توانند در اثر ضربه آسیب ببینند. چرا که ضربه‌گیرهای داخل قاب هارد تا حدی می‌توانند در مقابل ضربه‌ها مقاومت داشته باشند و به طور کلی باید مراقب هارد دیسک باشید تا هیچ وقت دچار ضربه نشود.

نکته‌ی مهم دیگر این است که هرگز هنگامی که هارد در حال کار کردن است آن را جابجا نکنید؛ به خصوص زمان‌هایی که هارد در حداکثر حالت فعالیت خود قرار دارد؛ به طور مثال در زمان کپی کردن اطلاعات؛ در چنین زمان‌هایی جابجایی ناگهانی می‌تواند هد هارد را با مشکلاتی روبرو کند.

و آخرین نکته هم این است که هرگز نگذارید هارد بدسکتور دار به کارکرد خود ادامه دهد. همیشه هارد دیسک‌های خود را با برنامه‌های موجود مثل خود برنامه CHKDSK ویندوز برای بررسی سلامت سکتورها و نبود بدسکتور اسکن کنید. اگر هارد دچار بدسکتورهای منطقی شده؛ حتما آن را تعمیر کنید و نگذارید که بدسکتورهای منطقی به بدسکتور فیزیکی تبدیل شوند. بدسکتور فیزیکی قابل تعمیر نیست و اگر هارد شما دچار بدسکتور فیزیکی شده حتما تمام اطلاعات آن را روی هارد سالم و نو دیگری کپی کنید؛ چرا که به تدریج اطلاعات روی آن هارد غیر قابل خواندن خواهند شد.

علائم سوختن هارد چیست؟

شما با دیدن هر کدام از علائم زیر بایستی بلافاصله از تمام اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید. دقت کنید در برخی موارد ممکن است که در وسط فرآیند بکاپ گرفتن با خطا روبرو شوید و حتی شناسایی هارد خود را از دست بدهید. به طور کلی پیشنهاد ما این است که اگر هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید؛ به یک مرکز معتبر بازیابی اطلاعات مراجعه کرده و بدون ریسک از دست رفتن اطلاعات؛ کل اطلاعات با ارزش‌تان را روی یک هارد نو بکاپ بگیرید.

  • کند شدن هارد دیسک
  • خرخر کردن هارد وقت کار کردن
  • صداهای عجیب از هارد وقت کار کردن
  • صدای تیک تیک و قژ قژ گاهی می‌آید و قطع می‌شود
  • عدم امکان کپی و انتقال اطلاعات
  • عدم امکان اجرای فایل‌های روی هارد دیسک
  • پیام‌های خطا هنگام کار کردن و استفاده از هارد دیسک
© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت