ایکس باکس سری ایکس ماکروسافت و تغییرات جنجالی در حافظه

ایکس باکس X

به نظر می رسد که ماکروسافت با تغییراتی که در حافظه ی ایکس باکس سری ایکس ایجاد کرده است، قصد دارد آینده ی حافظه های مرتبط با بازی ها را دچار یک دگرگونی عمده نماید. ماکروسافت، سونی و گیمرها برای تولید یک کنسول جدید در سطحی متفاوت در حال همکاری هستند و به طور مشترک برای تأثیرگذاری بر ظرفیتهای ذخیره کنسول های نسل بعدی در تلاشند.

در حالی که اندازه های بازی ها در دهه های گذشته رشد کرده است و به رشد خود ادامه می دهند، متاسفانه رشد ظرفیت حافظه ها نتوانسته است با همان سرعت تغییر کند. ایکس باکس سری ایکس همراه خود یک حافظه ی اس اس دی یک ترابایتی دارد که همان ظرفیت Xbox One X را ارائه می دهد (هرچند بسیار سریع تر است) و تنها 2 برابر بزرگتر از اندازه ی Xbox One در پیکربندی اولیه ی خود در سال 2013 است.

البته مسئله این است که اندازه های بازی از آن زمان تاکنون فقط دو برابر نشده اند. اکنون بازی های معروفی مانند Call of Duty: Modern Warfare با کیفیت 185 گیگابایت به دست ما می رسد. به یاد می آورید وقتی Titanfall در ظرفیت 50 گیگابایت ارائه شد، بسیاری از طرفداران بازی های ویدیویی متعجب شدند؟ تنها هفت سال از آن اتفاق گذشته است و از آن زمان اندازه ی بازی ها بیش از سه برابر شده است.

طبق گفته ماکروسافت، فناوری فشرده سازی خاصی در حال تحول است، این فناوری BCPack است که برای این نسل در نظر گرفته شده است و باید به طور اساسی وضعیت را بهبود ببخشد. اول، این کمپانی فشرده سازی سطح سخت افزاری را به طور مستقیم در کنسول ایجاد کرده است. همچنین قطعه ی دیگری برای کنترل کردن فشار کاری سرعتی در نظر گرفته شده است. این برای عملکرد مفید است، اما کمک زیادی به افزایش ظرفیت هارد دیسکتان نخواهد کرد. با توجه به گزارش های آنلاین، با این حال، روش های جدید بسته بندی بافت ماکروسافت در ارتفاعات بی نظیر فشرده سازی قرار گرفته است و در مقایسه با روش های فعلی اندازه را تا 50 درصد کاهش می دهد. در مقابل، Kraken سونی ظاهراً حدود 30 درصد فشرده سازی بافت را بهبود می بخشد.

xbox X-series

این پیشرفت بسیار قابل توجه است. اكثر داده هاي نگهداري شده در VRAM يا منتقل شده در PCIe اساساً داده هاي بافتي هستند. با یک بافت 4K فشرده نشده تنها به اندازه 8 مگابایت، بیشتر آنچه در یک HDD  ذخیره می شود داده های بافتی است. بهبود الگوریتم های فشرده سازی و اجرای فشرده سازی مبتنی بر سخت افزار به این صورت است که ماکروسافت امیدوار است بدون پرداختن به تغییرات ساختاری وسیع، هزینه های خود را کاهش دهد. با این حال، ما شاهد تأثیر تغییراتی مانند این در گذشته نیز بوده ایم، برای مثال ماکروسافت در مقایسه با Xbox 360 پیشرفت فشرده سازی 30 درصدی را ارائه داد. به نظر می رسد ایکس باکس سری ایکس نیز پیشرفت زیادی را در زمینه های مختلف به ارمغان خواهد آورد.

منبع: extremetech.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت