روش هایی برای بررسی سلامت هارد دیسک

روش هایی برای بررسی سلامت هارد دیسک

معمولا افراد وجود علائمی مانند صدا دادن هارد و کم شدن سرعت آن را نشانه ای برای خرابی کامل هارد دیسک در نظر می گیرند اما بهتر است به این نشانه ها بیشتر دقت کنیم. واقعیت این است که هارد دیسک ها در نهایت از بین می روند و تمام نشانه هایی که ذکر کردیم در واقع خبر از نزدیک شدن مرگ هارد دیسک می دهند. قطعات مکانیکی موجود در هارد باعث استهلاک آن را در طول زمان می شوند. بنابراین بهتر است برای این اتفاق آماده باشید تا بتوانید اطلاعاتتان را از هارد خارج کنید. برای چک کردن سلامت هارد روش های وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

اولین روشی که با به کارگیری آن می توانید سلامت هارد دیسک خود را موردسنجش قرار دهید، بررسی وضعیت .S.M.A.R.T درایو است. بسیاری از درایوهای مدرن از قابلیتی به نام .S.M.A.R.T برخوردارند (تکنولوژی گزارش، آنالیز و خودنظارتی) که جنبه‌ های مختلف یک درایو را برای تشخیص خطا و مشکل مورد پایش قرار می ‌دهد. با وجود این تکنولوژی رایانه شما پیش از خراب شدن درایو، این موضوع را متوجه شده و به شما هشدار خواهد داد.

ویندوز این قابلیت را به کاربران ارائه می دهد تا بتوانند به شکل دستی یا منوآل حالت S.M.A.R.T را بررسی کنند. برای بررسی این حالت، کافی است به قسمت Command prompt مراجعه نموده و یک پیام یک خطی را تایپ کنید. برای پیدا کردن Command prompt، منوی استارت را باز کرده و Run را اجرا کنید. در پنجره ای که برایتان باز می شود، CMD را نوشته تا صفحه ی Command prompt برای شما نمایش داده شود. حالا می توانید کد زیر را وارد صفحه کنید.

wmic diskdrive get model,status

اگر هاردتان سالم باشد، کلمه ی ok نمایش داده خواهد شد. در صورتی که Pred Fail نمایش داده شود، لازم است در اسرع وقت هارد را به یک متخصص نشان دهید.

برای بررسی سلامت هارد می توان از نرم افزار تست سلامت نیز استفاده کنید. نرم افزارهای مختلفی با این هدف طراحی شده اند. این نرم افزارها تلاش می کنند اطلاعات بیشتری را از S.M.A.R.T در اختیار کاربران بگذارند و فقط به دو کلمه اکتفا نمی کنند. این نرم افزارها به شکل مداوم وضعیت هارد را بررسی می کنند و می توانند در صورت نیاز به شما هشدار دهند.

بررسی سلامت هارد دیسک

با وجود تمام این موارد، هارد دیسک ها همیشه در معرض خرابی و از بین رفتن قرار دارند. بنابراین بهتر است برای این اتفاق از قبل آمادگی داشته باشید. اگر اخطاری از نرم افزار یا سیستم مبنی بر خرابی هارد دریافت کردید، بهتر است به سرعت اطلاعات را به یک دیسک دیگر انتقال دهید یا با استفاده از ابزارهای مختلف از اطلاعات روی هارد دیسک پشتیبانی بگیرید. اگر قبل از اینکه بتوانید اطلاعات را انتقال دهید، هارد دیسکتان از کار افتاد، باز هم روش هایی برای بازیابی اطلاعات وجود دارد. در این حالت باید به متخصصان مراجعه کنید تا با روش های پیشرفته اقدام به ریکاوری هارد کنند. در این صورت حتی اگر عمر هارد دیسکتان به طور کامل تمام شده باشد نیز می توانید اطلاعات را به دست آورید.

منبع: pcmag.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت